Translate

onsdag 20 april 2016

Plantera humle i humleodlingen





Rotbitar dvs rhizomer av humle ger nya plantor 

Plantera humle

Flera av de frågorna som kommer till mig handlar nu på våren om hur man planterar humle. I brist på tid, då jag är på väg ut i humleodlingarna gör jag det enkelt för mig och klipper helt enkelt in text från handboken jag skrivit: ,,,, 
" hur djupt rotbitarna ska sättas ner i jorden beror på de förutsättningar man har med maskiner eller med handkraft. Enligt gammal skrift förespråkas 60-80 meter vilket är mer än vad vi kunnat göra utan maskiners hjälp. Då vi grävt manuellt är varje planteringshål minst två spadtag djupa dvs runt 20-40 cm. Rotbiten sätts ner ca 15 cm ner lodrätt i gropen enligt praxis från gamla trädgårdsskrifter där det förespråkas att rötter planteras som de sedan växer. Men eftersom det är rhizombitar med skott som kommer utmed rotbiten klarar de av att planteras lodrätt. Fördelen med lodrätt är att skotten blir kraftigare jämfört med horisontell plantering som ger fler men svagare skott. Gropen fylls med vatten upp till kanten som får sjunka undan före botten fylls med ca 5 cm näringsrik jord. Den cirka 10 cm långa sticklingen sätts intill väggen så långt ner att den täcks med jord ca 5 cm från markytan. Att sätta sticklingen vid gropens vägg har två syften,,,,," 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar