Translate

söndag 24 april 2016

Humleredskap

Humlearbetsredskap

Humleskötsel och arbetsredskap 

På våren när flertalet arbetsmoment i humleodlingarna sköts manuellt, liggande på alla fyra, använder jag ett par oersättliga verktyg. jag får en del frågor om vad som behövs och det finns säkert flera tips på bra verktyg som jag gärna tar emot tips på. De jag använder är dels två verktyg på skaft vilket underlättar att arbetsställningen emellanåt varva och dels har jag några olika knivar. Redskapen på skaft är främst en smal hacka som jag har för att kupa upp jord med runt plantorna och dels har jag en räfsa med tre fingrar som jag använder för att lätta på vintertäcket med. 
Det värmande täcket läggs på under senhösten med överblivet material på gården. Det skiftar år från år men består av ensilage eller halm och ibland hö som är otjänligt för djuren. Under vintern packas täcket ihop av tyngden från snö och tidigt på våren när vårsolen börjar komma lättas på täcket för att solen ska komma åt. men för den skull tas inte täcket bort helt då risken för nattfrost fortfarande inte är över. I tidigare inlägg har jag beskrivit vad som händer med frostskadade skott. "Idag känns våren nära"

Min målsättning är att använda redskap som är lätta. Troligen skulle tyngre redskap på skaft vara effektivare men nackdelen är att jag då inte orkar lyfta dem lika många gånger. (För det är ett mastodont arbete när t ex vintertäckningen ska luckras upp tidigt på våren). 

Handverktygen används vid gallringsarbetet och senare även vid regleringen av antal blivande rankor. Beroende på vad som ska göras använder jag både en mattkniv och en sekatör. Kravet är att jag alltid ser till att de är nyslipade och vassa. Orsaken är att snittet ska vara jämnt och rakt för att förhindra att såriga snittytor leder ner röta till roten. Bland handverktygen har jag ett nyförvärv som jag fann förra året. Det är en fogkrats avsedd för att bekämpa mossa och ogräs med bland stenplattor och har vissas sig vara ett utmärkt verktyg som underlättar den manuella ogräsbekämpningen. Även om det mesta av ogräsbekämpningen huvudsakligen görs med vår anpassade maskin som vi byggt. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar