Translate

onsdag 29 juni 2016

Ohyra i humleodlingen

Fullt med krälande larver 


 
Det var ingen vacker syn som mötte mig idag i ena humleodlingen . En av plantorna var insvept i kokonger och med toppen full med krypandes svarta larver.
Vi har tidigare varit förskonade från angrepp i humleodlingarna och jag kan erkänna att jag blev överraskad.

Eftersom inte tanken var att gå en inspektionsrunda, utan istället att gå en stilla hundpromenad med sonen och småprata hade jag inte med mig någon redskap.

Före jag hann tänka tanken på att ta fram kameran hade jag knipsat av allt det angripna. Det "kostade" visserligen två uppledade rankor men det är det värt för att förhindra att fler plantor invaderas.
Problemet var att jag varken hade kniv eller hink med mig. Så, med "vassa naglar" och tröjan som påse samlades alla larver och stora delar av plantan in.

I annat fall hade det kunnat vänta tills en hink och kniv hämtats men samtidigt som jag upptäckte skadan började dropparna falla inför en störtskur med starka vindar. Hade larverna varit kvar var risken att de skulle sköljas bort från plantan och sedan krypa upp igen och sprida sig till fler plantor.

Så i ösregn, mullrande åska, två ylandes hundar och med ett knyte av krypandes larver fick resterande inspektion ske snabbt. De följande dagarna gick turerna två gånger per dag för att kontrollera att risken är över.

En trolig gissning är larverna ska bli nässelfjärilar.  Kanske någon med större kunskaper kan ge svaret. 






1 kommentar:

  1. Vår humle har också svarta larver som fullkomligt perforerar bladen med hål. Tror att Nässelfjärilslarvern ser annorlunda ut. Hälsar maria i Bellö

    SvaraRadera